fredag 23. januar 2009

H er for haren

H er for haren.
Den hopper og spretter.
Harepus foran og hundene etter.


I går ettermiddag og kveld sleit jeg med hodepine, og i dag tidlig da jeg kom på jobben kom jeg på at jeg ikke hadde planlagt dagens undervisning, eller i all fall ikke de 45 første minuttene. Og så kom jeg plutselig på et ting jeg hørte på lærerskolen om en lærer som alltid hadde med seg en "konkret" i timene som elevene ble nysgjerrig på og som han fortalte om på slutten av dagen. Jeg bestemte meg for å kjøre litt i samme stil og gikk på lageret og henta den store, hvite, utstoppa haren. Og det ble ren fryd da småtrolla kom inn i klasserommet og fikk se en stor (harer er større enn man tror) hare midt i klasserommet. Jeg var helt stille og hørte på at de diskuterte. De snakket om forskjellen på harer og kaniner, at den var hvit, om den var død eller levende eller bare en kosebamse... Så snakket vi litt om hvorfor haren er brun om sommeren, hvit om vinteren, hvilke andre dyr som blir hvite og litt om alle som går i dvale. Morsom time for både meg og unga, tror jeg!

Og dagens sang var Cheetagirls!


Ingen kommentarer: